Haluaisitko organisaatiollesi enemmän, tehokkaammin ja parempaa medianäkyvyyttä? Lymyääkö organisaatiossasi loistavia asiantuntijoita, jotka eivät saa ansaitsemaansa huomiota mediassa tai sosiaalisessa mediassa? Haluaisitko, että joku heistä pystyisi aidosti tavoittelemaan ajatusjohtajuutta osaamisalueellaan?
Olen työskennellyt reilun 15 vuoden urastani noin puolet uutistoimittajan sekä päätoimittajan tehtävissä ja puolet markkinoinnin sekä viestinnän monipuolisissa tehtävissä.
Siispä yhtäältä tiedän, millainen on median edustajien ajatusprosessi, kun he kohtaavat mediaviestintää yrityksiltä ja organisaatioilta. Toisaalta olen hoitanut viestintää median suuntaan mainostoimiston alaisuudessa ja suoraan organisaatioiden palveluksessa tiedottajan ja viestintäasiantuntijan vakansseissa.
Juttu läpi mediassa?
Voinko luvata, että juttuidea tai tiedote menee läpi halutussa mediassa? Sanalla vastaten: en*. Voinko kasvattaa läpimenon todennäköisyyttä? Kyllä voin.
Millä tavoilla noiden digitaalisten palstamillimetrien todennäköisyyttä voi sitten lisätä? Konstit on monet sanoi konsultti, kun ansaitun median mahdollisuuksia viestintästrategian sivuille pensselillään pyyhki.
Voin auttaa:
- Kirjoittamaan hyvän tiedotteen.
- Sparraamaan henkilöbrändin rakentamisen kanssa.
- Auttamaan vaikeidenkin aiheiden popularisoimisessa eli yleistajuistamisessa.
- Sparraamalla yleisesti median toimintatavoista, kuten uutiskynnyksestä, haastateltavavalinnoista tai haastattelun rakentamisesta.
* Olennaista on myös ymmärtää medioiden toiminnan itsenäinen ja riippumaton luonne. Ammattimaisen median uutiskynnys ei ylity pelkästään hyvillä mediasuhteilla eikä varsinkaan mainoksia ostamalla. Pitää olla sellaista sanottavaa, mikä kiinnostaa yleisöä.
Mille aletaan?